Recorded on February 10 & 11, 2007 at studio Sequenza, Montreuil, France.

Mixed and mastered by Philippe Tessier du Cros at Boxson, Paris, France.


Label: ENJA Records

French distribution: Harmonia Mundi




                                                                       




































































































































































































Jobic Le Masson Trio au Sunside

« Il pense chaque matin à Round Midnight sans oser… Beaucoup s’y risquent pourtant, souvent à tort. Jobic Le Masson, lui, non. À tort ? À l’entendre interpréter Bemsha Swing ou ses propres compositions, on l’imagine sans crainte suivre les voies les plus impénétrables du “mégalithe énigmatique” (Laurent de Wilde, “Monk”, Folio/Poche, 1997). Mais l’humilité est l’une des nombreuses qualités du pianiste, ne la lui reprochons pas. Sans vouloir insister sur les références qui peuplent sa musique, il semblerait difficile, voire malhonnête, de ne pas évoquer Ran Blake, qui transparaît notamment sur un certain No Name d’une élégance exceptionnelle. Mais parlons plutôt de Jobic Le Masson. Après des années de free, c’est avec John Betsch et Peter Giron qu’il décide de monter ce trio, en 2003. Entre eux l’improvisation s’impose de toute évidence, guidée par des instincts communs et complémentaires. Un piano puissant mais discret, tout en nuances, avec un jeu concentré sur les médiums ; une section rythmique pétillante, toujours prête à relever un défi sans casser les lignes de fond des compositions. Sans contrarier les subtilités du trio acoustique, la palette rythmique découvre par moments des pulsations rock marquées par un sens de la formule réitérée sans lourdeur ni redondance.

La chance de ce trio est d’avoir pu se roder des années durant au regretté club des 7 Lézards — hommage : entre autres qualités, le club des 7 Lézards offrait ainsi à de nombreux musiciens la possibilité devenue rare de jouer sur scène régulièrement. Ils ont ravi l’assistance du Sunside les 11 et 12 mars. On espère les réentendre très bientôt.»

Lorraine Soliman, Blog de Jazz Magazine, le 12 mars 2008.



« C'est un intrépide, un culotté. Il faut en effet un certain courage pour s'aventurer aujourd'hui dans les champs accidentés de l'improvisation au piano. Jobic Le Masson a relevé le défi dans un esprit ouvert et en toute liberté. Il n'est pas seul dans cette entreprise. A ses côtés, Peter Giron, à la contrebasse, et John Betsch, à la batterie, apportent leur contribution. »

Le Monde, Aden

 




Liner Notes :


De par ma vie ici, sur cette petite île de la côte ouest du Canada, mes perspectives semblent être différentes, libérées des propagandes conventionnelles des grandes corporations, échappant aux règles de la notoriété. Les murs de ma maison sont couverts de tableaux et de photographies d’amis, un rappel constant de leur présence dans ma vie ; par courrier je reçois de la musique enregistrée – des lettres d’amis. Un ‘critique’ de jazz m’a un jour raconté qu’il n’écrivait jamais d’article à propos d’artistes proches, sa peur étant que cela pourrait être perçu comme du népotisme. Aucune pensée similaire ne semble obscurcir mon cerveau, sachant de longue expérience que les musiciens de qualité, ceux qui ajoutent des concepts originaux à la musique actuelle, sont ceux dont il faut être à la recherche. Et si l’occasion se présente, créer une amitié. J’écris ceci alors que Jobic et sa famille sont présents sur l’île, loin de la vie urbaine de leur domicile parisien, profitant de l’été splendide et avec l’opportunité non seulement d’entendre sa musique mais aussi de participer avec lui à un concert pour l’ouverture de l’exposition de peinture de sa belle-sœur au théâtre communal. Nous sommes à ce point proches. Durant nos dix  années d’amitié, Jobic m’a fait parvenir plusieurs enregistrements publics de sa musique : un premier trio, un duo avec John Betsch, un sextet - illustrations d’une musique brillante qui n’a, jusqu’à cet enregistrement, qu’été très rarement écoutée ailleurs que dans des clubs parisiens.


Le piano trio, dans le sens traditionnel, a souvent pour signification un ‘leader’, accompagné d’une section rythmique compétente, démontrant le talent de celui-ci. Ici, même si les qualités de la tradition, notamment pour ce qui est de la mélodie et du swing, sont clairement entendues, John Betsch et Peter Giron ne jouent néanmoins en aucune manière un rôle subsidiaire. Ils font plutôt partie commune d’une conversation intelligente à trois, leur phéromones – ces aimants invisibles- créant une familiarité jusqu’au degré où la notion de chacun devient une extension intégrée de leur propre pensée. Qu’ils se soient trouvés tous trois à Paris, étant donné la disparité de leurs origines, est fortuit. D’avoir été capable de maintenir un trio de cette qualité pendant une période aussi étendue, est proche du miracle.



Biographies:


Jobic Le Masson, le plus jeune des trois, né à Etampes (situé au sud de la région parisienne), semble avoir été destiné à une carrière musicale, entrant dès l’âge tendre de 7 ans au conservatoire municipal pour étudier la musique classique sous la direction de Cristopher Beckett. Adolescent, des événements le font partir pour les Etats-Unis d’Amérique, élargissant alors ses horizons d’une part à la Greenwich High School dans le Connecticut où il étudie la théorie musicale et la composition, puis ensuite à la légendaire Berklee School of Music pour poursuivre ses études, non pas musicales, mais en tant qu’ingénieur du son. Diplômé en 1990, il retourne à Paris. C’est pendant ces six années à Boston et ses alentours que naît son amour pour le jazz, donnant périodiquement des concerts et participant à des ‘jam’, tout cela faisant partie intégrale de sa découverte des musiques de Thelonious Monk et Duke Ellington dont l’influence est persistante à ce jour.


Peter Giron, que je n’ai jamais rencontré autrement que par cette musique, est né en 1952 dans la partie hispanique du Bronx, quartier le plus au nord de la ville de New York. Sa migration en France en 1989 a pour résultat de le retrouver pendant 6 ans comme professeur au Conservatoire National de Région de Montpellier. A ce jour, il enseigne l’harmonie, la théorie et la contrebasse à l’Américan School of Modern Music (un satellite de Berklee). Musicien très en demande, il a collaboré avec un assortiment magnifique de musiciens dont le bluesman Luther Allison, le pianiste Kirk Lightsey, les organistes Charles Earland et Rhoda Scott, les saxophonistes John  Purcell, Hall Singer et Dave Liebman et le chanteur Kurt Elling. Ses tournées l’ont amenées à voyager au travers des Etats-Unis, de l’Europe, de L’Asie et de l’Afrique.


John Betsch est un ami de longue date. Nous nous sommes rencontrés lors du tournage en 1981 du documentaire primé ‘Imagine the Sound’, alors qu’il faisait partie du quartet d’Archie Shepp. John, qui est d’origine du sud des Etats-Unis (né en 1945 à Jacksonville en Floride), et qui pourrait être considéré comme le mentor des trois, a trouvé sa route en Europe en 1985. Jeune homme à la Fisk University, il commence à jouer professionnellement et poursuit ensuite à la Berklee School of Music puis à l’université du Massachusetts où il est  initié aux concepts musicaux de Max Roach, maître de la percussion, et au saxophoniste révolutionnaire Archie Shepp. On le retrouve dans la deuxième partie des années 70 à New York en haute compagnie jouant entre autre, avec les saxophonistes Dewey Redman et Roland Alexander, et les merveilleuses vocalistes Jeanne Lee et Abbey Lincoln. Pendant les  dix années suivantes, il fait partie de nombreuses tournées l’amenant aux Etats-Unis, au Canada, en Europe et en Afrique. Depuis sont arrivée en Europe, il a été le batteur de choix de beaucoup de musiciens tels que Jim Pepper, Mal Waldron et Abdulah Ibrahim avec qui il a enregistré sur ce même label. Pendant 17 ans et jusqu’à la disparition de Steve Lacy, John a fait partie de son ensemble.



La Musique:

 

En tant qu’auditeur, vous en êtes déjà arrivé là. Ayant écouté la musique pour vous-même, il me semble n’y avoir que peut d’intérêt à décrire son contenu. Avec pour exception ‘Bemsha Swing’ de Thelonious Monk, toutes les compositions sont écrites par Jobic et pour certaines d’entre elles, leur titre sont des indices de leurs intentions : ‘Hill’– aussi le titre de l’album d’inauguration du trio – est  un hommage à Andrew. Evidents sont ‘Evidence to the contrary’ et ‘Monk medium’. ‘RC’ est dédié à son ami le trompettiste Roy Campbell ; et peut être ‘Don’t they speak to you’ (ne vous parlent ils/elles donc pas ?) sont ces voix de l’Histoire tapies dans le subconscient.  Dans le processus créatif de chacun il y a toujours des influences, des réflexions sur le passé, et par bonheur dans le cas présent, les fantômes de Monk et Duke sont de service, évidents dans le caprice, le luxueux romantisme ébréché, souffle de résonance où le rythme est retenu dans l’attente, les tournants et tournures imprévus.


Cela a été pour moi une grande joie de participer à ce projet, d’enrichir mon amitié avec deux de mes amis. Pour que tout ce qu’il ne vous reste à faire soit, comme on disait, « for you to dig it » (à vous de l’apprecier), et le dire à un ami.


Bill Smith (éditeur emeritus Coda Magazine)

Hornby Island, British Columbia, Canada (juillet, 2007)





Liner Notes :

English version



Living out here on a small island off the west coast of Canada changes ones perspective, frees the mind from the convention of corporate promotional propaganda, the star rating obscured. Around the walls of the house are numerous paintings and photographs created by friends, providing a constant reminder of their presence in my life; and in the mail comes recorded music - letters from friends. A jazz “critic” once told me that he never wrote about artists he was personally connected with, his fear being that it would be viewed as nepotism. No such thoughts clutter my brain, knowing from long experience that musicians performing music of quality, adding original concepts to the ongoing course of the music, are the ones to search out. On occasion befriend. Jobic and his family are here on the island as I write this, far away from the urban clime of their Paris home, enjoying the brilliant summer, allowing me the opportunity to not only hear his music but to participate with him in a gig at his sister-in-law’s art show taking place at the community hall. Our relationship being that personal. Over the past decade of our friendship he has sent several live recordings of his music; an earlier trio,a duet with John Betsch, a sextet - illustrations of brilliant music that have, until this recording, rarely been heard outside the clubs and bars of Paris.

Piano trio, in the traditional jazz sense, has often meant a leader accompanied by a competent rhythm section, showcasing the talents of one individual. Here, although the qualities of tradition are clearly heard, especially melody and swing, Peter Giron and John Betsch in no way inhabit subsidiary roles. Rather they are a company of three participating in intelligent conversations, their pheromones - those hidden attractors, creating a familiarity of each other¹s notions to such a degree as to become integrated extensions of each other’s thinking. That they all find themselves together in Paris is fortuitous, coming as they do from such diverse origins, and being able to maintain a trio of this quality for an extended period of time, close to a miracle.


Biographies:


Jobic LeMasson, the youngest of them, born in Étampes (a commune situated south-southwest of Paris) in 1968, seems to have been destined, from the delicate age of seven when he first attended the local Conservatory studying classical music under the direction of Christopher Beckett, to a musical career. As he arrived in his teenage years circumstance took him to the United States of America, enlarging his horizons first at the Greenwich High School in Connecticut where he studied music theory and composition, then on to the legendary Berklee School of Music to continue his studies, not in music but as a sound recording engineer. He graduated in 1990 and returned to Paris. It was in these six years in the Boston area where he became enamoured by jazz music, sitting in occasionally at the local clubs, and in the process discovering the music of Duke Ellington and Thelonious Monk, whose influences linger to this very day.

Peter Giron, who I have never met except through this music, was born in 1952 in the predominantly Hispanic district of the Bronx, New York City’s nothernmost borough. Migration to France in 1989 resulted in him being a professor at the Conservatoire National de Région Montpellier for 6 years. Today, he teaches harmony, music theory at the American School of Modern Music (a satellite of Berklee). He is a much in demand bassist, performing with a wonderful assortment of players, among them bluesman Luther Allison, pianist Kirk Lightsey, organists Charles Earland and Rhoda Scott, saxophonists John Purcell, Hal Singer and Dave Leibman, and the popular singer Kurt Elling. His touring schedule has taken him through the United States of America, Europe, Asia and Africa.

John Betsch is an old friend. We first became acquainted when he came to Toronto in 1981 as a member of the Archie Shepp Quartet to participate in the filming of the award winning documentary “Imagine the Sound”. John who is from the American south (born in 1945 in Jacksonville, Florida), and could be considered the elder statesman of the three, found his way to Europe in 1985. As a young man he attended Fisk University, a period in which he first began playing professionally, continuing on to the Berklee School of Music and the University of Massachusetts, where he was introduced to the musical concepts of master percussionist Max Roach and  the revolutionary saxophonist Archie Shepp. The latter half of the seventies found him keeping heavy company in New York City, playing with saxophonists Dewey Redman and Roland Alexander, and the marvellous vocalists Jeanne Lee and Abbey Lincoln, among others. Throughout the rest of that decade he toured extensively in the United States, Canada, Europe and Africa. Since arriving in Europe he has been the drummer of choice for many players including Jim Pepper, Mal Waldron and Abdullah Ibrahim all of whom he recorded with on this very label. Up until Steve Lacy’s passing in June 2004, John had been a member of his ensemble for seventen years.


The Music:

As the listener you’ve already come this far, by now heard the music for yourself, so there seems little need to describe its content. With the exception of Thelonious Monk’s “Bemsha Swing”, all the compositions are penned by Jobic, and from some of the titles come clues as to their intention: “Hill” - also the title of the trio’s inaugural recording - is a homage to Andrew, “Evidence to the contrary” and “Monk medium” apparent, and RC dedicated to his friend, trumpeter Roy Campbell; and perhaps “Don’t they speak to you” are those hidden voices of history lurking in the subconscious. In everyone’s creative process there are always influences, reflections on the past, and fortunately in this case the ghosts of Monk and Duke are in attendance, evident in the whimsey, the lush jagged romanticism, breaths of resonance where rhythms hang expectantly, the unexpected twists and turns.

It has been a joy for me to participate in this project, to enlarge my association with two friends. So all that remains is for you to Dig It (as we used to say), and tell a friend.

Bill Smith (editor emeritus Coda Magazine)
Hornby Island, British Columbia, Canada (July, 2007)


 





Jobic Le Masson was born in France in 1968 and started his musical education at the age of 7 at the Conservatory. Age sixteen he moved to the US on his own and attended the Greenwich High School in Connecticut where he studied music theory and composition. In 1987 he attended the Berklee School of Music and returned to Paris after graduating in 1990.

Father of three children and co-owner with his wife of “The Red Wheelbarrow” bookstore in the Marais, Jobic has been composing, arranging and performing with many different groups, expressing a wide musical range from traditional jazz to free  improvisational music. Jobic is involved in many projects and appears regularly with Paris based musicians Benjamin Duboc, Didier Lasserre (with whom he recently recorded), Aldridge Hansberry, Rasul Siddik, Christine Flowers, as well as visiting musicians such as Roy Campbell, Hanah Jon Taylor. He also plays with François Thébèrge, Makoto Sato, Antoine Paganotti, Amy Gamlen, Lucien Johnson, Daniel Erdman, Thomas Kpade, Michael Felberbaum, Karl Januska, Jean-François Pauvros, Sylvain Guérineau. His trio with Peter Giron and John Betsch is where the main body of his work can be heard.

 





Bronx born American, Peter Giron has been living in France with his wife and two children since 1989. Playingl string and electric bass, Peter has toured the world with Luther Allison and was on Kurt Elling’s European tour from 2001 to 2003. He also toured with Bernard Allison and took part in his album “Next Generation”. In 2004, he became a part of the “American All Stars” band with Sarah Marrow, Hal Singer, Rhoda Scott and John Betsch, and in 2005, “Sarah Marrow And The American All Stars In Paris”.

Recently appointed dean of The American School Of Modern Music In Paris where he has taught harmony, music theory and bass since 1989, he also co-ordinates international and European jazz school meetings with Dave Holland, Joe Henderson, Betty Carter and Freddie Hubbard among others. Through his collaboration in yearly meetings with the directing staff at the Berklee School of Music in Boston, he has worked with  as Johnny Griffin, Steve Swallow, Steve Lacy, Gary Burton, and Rick Margitza.

A jury member for the jazz department of the CNSM (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris), he teaches string bass, theory, and jazz improvisation the CNR (Conservatoire National de Région in Montpellier).

 





John Betsch was born on October 8, 1945 in Jacksonville, Florida. His mother was a church organist and pianist; his older sister a dramatic soprano singer. John began playing drums in the school orchestra at the age of nine. At age 18, while still a student at Fisk University (Nashville, Tenn.), he began playing professionally with pianists Bob Holmes, Ernest Vantrease, and trumpeter Louis Smith. John studied at the Berklee School of Music in Boston and the University of Massachusetts Amherst under Max Roach and Archie Shepp. He has taught at UMASS and in the state prison education programs. In 1975 he moved to New York City where he played with Roland Alexander, Dewey Redman, the Paul Jeffrey octet; vocalists Jeanne Lee, Abbey Lincoln, and the Ted Daniel big band. He toured extensively in the U.S., Canada, Europe and Africa, notably with Max Roach (Newport 1974), Dewey Redman (1979), Kalaparusha (Berliner Jazztage 1976), Adullah Ibrahim (1979), the Klaus Konig Orchestra and Steve Lacy.

Since moving to Europe in 1985, where he is now based, John has participated in recordings and tours with saxophonists Mike Ellis, Hal Singer and Jim Pepper; vocalists Ozay, Jeanne Lee and Annette Lowman; pianists Mal Waldron, Alain Jean-Marie, Claudine François and Kirk Lightsey. He has toured Japan with Steve Lacy, Mal Waldron, Eric Watson and Michel Sardaby.



 

                                                                                                                                                                      




 

Download flyer:

flyer front.pdf      flyer articles.pdf